Złamany papieros, skacząca osoba.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Zrób na wiosnę coś dobrego dla siebie – rzuć palenie!

Rzucenie palenia to jeden z najważniejszych kroków, jakie można podjąć, aby poprawić swoje zdrowie. I nie ma to znaczenia ile się ma lat lub jak długo się paliło, gdyż rzucenie palenia w każdym wieku przynosi znaczące korzyści zdrowotne.

Dlaczego warto rzucić palenie?

Istnieje wiele dobrych powodów aby rzucić palenie – finanse, lepsze samopoczucie, wolność od nałogów, wizerunek, zdrowie najbliższych, ale jeden z tych dla których większość podejmuje decyzję o rzuceniu palenia to własne zdrowie. Co zatem zyskuje osoba, która zdecyduje się rozstać z nałogiem? Już po ośmiu godzinach z organizmu znika tlenek węgla (czad), po 24 godzinach ryzyko zawału serca jest już mniejsze o połowę, w ciągu trzech miesięcy poprawia się wydolność oddechowa, w ciągu 9 miesięcy kaszel palacza znika, poprawia się krążenie i czynności płuc oraz serca. Po około 15 latach ryzyka poważnych chorób takich jak nowotwór płuca, nowotwory głowy i szyi, udar mózgu czy wystąpienie chorób serca są podobne jak u osoby niepalącej.

Dlaczego nie jest łatwo rzucić palenie?

Wielu palaczy zanim na dobre rzuci palenie podejmuje kilka, a czasem nawet kilkanaście prób. Dlaczego tak się dzieje?

Po pierwsze: uzależnienie biologiczne od nikotyny. U zdecydowanej większości osób palących rozwija się uzależnienie od nikotyny – narkotycznej substancji naturalnie występującej w tytoniu. Papieros dostarcza nikotynę do mózgu w ciągu zaledwie kilku sekund. W mózgu nikotyna wyzwala uwalnianie substancji chemicznych, które chwilowo poprawiają samopoczucie. Ponieważ nikotyna nieustannie stymuluje pewne części ludzkiego mózgu, mózg uzależnia się od jej obecności. Z biegiem czasu nikotyna zmienia sposób funkcjonowania ludzkiego mózgu i daje wrażenie, że potrzebujesz nikotyny tylko po to, by czuć się dobrze. Dodatkowo, kiedy przestaje się palić uzależniony mózg zaczyna wysyłać sygnały abstynencji nikotynowej i rzucający może czuć się poirytowany, smutny, zaniepokojony, może doświadczać kłopotów ze snem lub po prostu ma silną potrzebę zapalenia (tzw. głód nikotynowy).

Po drugie: przyzwyczajenia. Wiele osób łączy palenie z czynnościami, które wykonują w ciągu dnia, takimi jak robienie sobie przerw od pracy, picie kawy, kończenie posiłku, rozmowa z przyjaciółmi lub korzystanie z telefonu. Te sytuacje to tak zwane wyzwalacze chęci zapalenia. Uczucia mogą również wywołać chęć zapalenia. Ludzie odczuwają chęć zapalenia, gdy zaczynają czuć się zestresowani lub przygnębieni, ale też nawet wtedy gdy czują się szczęśliwi lub zrelaksowani. Kiedy rzucasz palenie, każde z tych uczuć może wywołać chęć sięgnięcia po papierosa.

Dwie dobre wiadomości

Pierwszą dobrą wiadomością jest to, że miliony ludzi rzuciły palenie na dobre, a większość twierdzi, że po pewnym czasie czuje się znacząco lepiej.

Drugą dobrą wiadomością jest, że chociaż uzależnienie bardzo utrudnia rzucenie palenia, istnieją sprawdzone metody leczenia, które mogą pomóc w skutecznym rzuceniu palenia.

Kto lub co może pomóc? Gdzie szukać wsparcia?

Jeśli podejmiesz decyzję o rzuceniu palenia, zadzwoń do Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym. Pod numerem telefonu 801 108 108 lub 22 211 80 15 uzyskasz informacje, pomoc i wsparcie od doświadczonych terapeutów.

Po więcej informacji, w tym o dostępnych lekach, zajrzyj na stronę jakrzucicpalenie.pl

mgr Magdalena Cedzyńska 

Kierownik Poradni Pomocy Palącym

Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie

Państwowy Instytut Badawczy